Thaise rundssalade met rijst - recept voor een gezonde avondmaaltijd. Gezond met Lotte
22025
post-template-default,single,single-post,postid-22025,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-3.7,popup-menu-fade,wpb-js-composer js-comp-ver-5.0.1,vc_responsive
Thaise rundssalade

Thaise rundssalade met rijst

 

Circa 30’ – gemakkelijk – 1 persoon

Ingrediënten
– 120 g steak
– 40 g ongekookte rijst (100 g gekookt)
– 1/4 komkommer
– 1/2 tomaat
– 1 handje sluimererwten
– ½ rode of gele paprika
– 1 handje sojascheuten
– ½ el olijfolie
– Verse Koriander (kan vervangen worden door platte peterselie)

Saus:
– 2 el sojasaus
– 1 el vissaus
– 1 limoen
– ½ rode peper
– Stukje gember
– 1/2 pijpajuin
– (1/2 teentje look)

 

Bereiding:
1. Meng de ingrediënten voor de saus (vissaus, sojasaus, limoen, gesnipperde ui of pijpajuin, gesnipperde rode peper en geraspte gember)
2. Breng water aan de kook en kook de rijst volgens de verpakking
3. Snijd komkommer en tomaat in kleine blokjes. Snijd de paprika in reepjes.
4. Wok de sluimererwten, paprika en sojascheuten kort op een hoge temperatuur
5. Smeer de steak in met olijfolie en bak deze bij voorkeur in een grilpan volgens voorkeur (saignant, bleu, …)
6. Laat alles afkoelen en meng de rauwe groenten met de wokgroenten, giet de saus erover. Strooi hierover koriander volgens smaak.
7. Snijd de steak in reepjes en dresseer op de salade
8. Serveer met lauwwarme rijst

Variaties:
– Maak gebruik van andere groenten om te wokken zoals broccoli, mini maiskolfjes, groene asperges, e.a.

– Vervang de rode peper door Harrisa wanneer je het graag echt pikant hebt.

– Neem dezelfde hoeveelheid noodles i.p.v. rijst
– Vervang de steak door 120 g scampi’s of kipfilet
– Indien er restjes van de groenten en saus zijn kan dit perfect dienen als salade voor de lunch. Je kan er eventueel wat rosbief of gerookte kippenblokjes (verkijgbaar in de supermarkt) bij doen om het af te maken. Neem er dan enkele sneden brood bij om de maaltijd volledig te maken.